Yarn مخفف Yet Another Resource Negotiator می‌باشد که به عنوان یک مدیر بسته(package manager) برای جاوا اسکریپت است که بر سرعت، امنیت و ثبات تمرکز دارد. این کتابخانه متن باز بوده و توسط فیس‌بوک توسعه داده شده است و هدف از توسعه آن، سرعت بخشیدن به نصب پکیج‌ها و همچنین برای برطرف کردن حفره‌های امنیتی کتابخانه npm و موارد دیگر می‌باشد.

در این آموزش نحوه نصب yarn در ویندوز، مک‌او‌اس و لینوکس را یاد خواهیم گرفت و با نحوه عملکرد آن در یک پروژه محلی آشنا خواهیم شد.

قبل از نصب و استفاده از مدیر بسته yarn، باید Node.js را نصب کرده باشید. برای اینکه ببینید آیا Node.js را قبلاً نصب کرده اید، دستور زیر را در ترمینال خود وارد کنید:

$ node -v
v16.15.0

اگر در خروجی نسخه نود‌جی‌اس را مشاهده کردید، یعنی Node.js را از قبل نصب کرده‌اید. اگر با خطای not found یا عبارتی مشابه آن روبه رو شدید، باید Node.js را نصب کنید.

برای نصب نود‌جی‌اس، آموزش نصب node.js ما را دنبال کنید.

نصب yarn در ویندوز

با استفاده از npm

yarn یک روش منحصر به‌فرد برای نصب و اجرای خود در پروژه‌های جاوا اسکریپت دارد. نگهدارندگان yarn توصیه می‌کنند که yarn را به صورت سراسری با استفاده از پکیج منیجر npm نصب کنید، که به طور پیش فرض با نصب Node.js در رایانه خود آن هم نصب می‌شود. برای این کار از پرچم g با دستور زیر به صورت سراسری نصب را انجام دهید:

$ npm install -g yarn

با استفاده از chocolatey

shocolatey یک مدیر بسته خط فرمان و نصب کننده برای سیستم عامل‌های ویندوز می‌باشد. مدیر بسته chocolatey به طور خودکار تمام وابستگی‌های پکیج yarn را نصب می‌کند. همچنین نصب Node.js را بررسی می‌کند و اگر وجود نداشته باشد، بلافاصله آن را نصب می‌کند:

$ choco install yarn

با استفاده از scoop

scoop یکی دیگر از پکیج منیجرهای خط فرمان و نصب کننده ویندوز می‌باشد که می‌توانید با دستور زیر yarn را به وسیله آن نصب کنید:

$ scoop install yarn

نصب yarn در macOS

با استفاده از npm

ترمینال خود را باز کرده و دستور زیر را وارد کنید تا مدیر بسته yarn نصب شود:

$ npm install --global yarn

با استفاده از homebrew

homebrew یک مدیر بسته برای سیستم عامل macOS می‌باشد که راه آسان‌تری را برای نصب و مدیریت پکیج‌ها بر روی سیستم شما ارائه می‌دهد:

$ brew install yarn

با استفاده curl

می‌توانید از shell script که به طور رسمی برای نصب yarn در سیستم عامل‌های مختلف یونیکس/لینوکس ارائه شده است استفاده کنید:

$ curl -o- -L https://yarnpkg.com/install.sh | bash

نصب yarn در لینوکس

با استفاده از npm

می‌توانید با روش استاندار npm، پکیج منیجر yarn را در سیستم عامل‌های لینوکس نصب کنید:

$ npm install --global yarn

با استفاده از curl

شما می‌توانید مدیر بسته yarn را با مخزن پکیج توزیع دبیان نصب کنید.

ابتدا مخزن را با استفاده از دستورات زیر پیکربندی کنید:

$ curl -sS https://dl.yarnpkg.com/debian/pubkey.gpg | sudo apt-key add -
echo "deb https://dl.yarnpkg.com/debian/ stable main" | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/yarn.list

بعداز پیکربندی موفقیت آمیز، با دستور زیر yarn را نصب کنید:

$ sudo apt install yarn

استفاده از yarn

اکنون که yarn را با موفقیت نصب کرده‌اید، می‌توانید در پرژه‌ خود از آن استفاده کنید. در اینجا برخی از رایج‌ترین دستوراتی که به آنها نیاز دارید آورده شده است:

۱- شروع یک پرژه جدید

برای ایجاد یک پروژه node.js به وسیله مدیر بسته yarn، در مسیر اصلی پروژه خود دستور زیر را وارد نمایید:

 $ yarn init

با اجرای دستور بالا سؤالاتی از شما پرسیده می‌شود که می‌توانید مقادیر را به دلخواه خود وارد نمایید و سپس کلید Enter را فشار دهید. با انجام این کار یک فایل package.json در فهرست فعلی پروژه شما ایجاد می‌شود.

۲- افزودن یک پکیج

با استفاده از دستور yarn add می‌توانید پکیج مد نظرتان را به برنامه فعلی خود اضافه کنید. برای افزودن باید نام پکیج را مشخص کنید. همچنین با افزودن اولین وابستگی به برنامه، یک ورودی در فایل package.json با عنوان dependencies ایجاد می‌شود:

$ yarn add [package]

همچنین می‌توانید به جای نصب آخرین نسخه از پکیج مورد نظر، نسخه مورد نیاز خود را هنگام نصب مشخص کنید:

$ yarn add [package]@[version]

۳- به‌روز رسانی یک پکیج

برای ارتقاء پکیج‌های نصب شده در برنامه خود از دستور زیر استفاده کنید:

$ yarn upgrade [package]

۴- حذف یک پکیج

اگر از هر یک از پکیج‌های نصب شده در برنامه‌تان استفاده نمی‌کنید، می‌توانید آن را با دستور زیر از برنامه خود حذف کنید:

$ yarn remove [package]

۵- نصب همه پکیج‌ها

با وارد کردن دستور زیر در مسیر اصلی پروژه خود، می‌توانید تمام پکیج‌هایی که در فایل package.json تحت عنوان dependencies وجود دارند را نصب نمایید:

$ yarn || yarn install

جمع بندی

در این آموزش محبوب‌ترین روش‌های نصب yarn را مورد بحث قرار دادیم. شما می‌توانید یکی از روش‌ها را بر اساس سیستم عامل خود انتخاب کنید. علاوه بر این، ما اصول اولیه استفاده از پکیج منیجر yarn، از جمله شروع یک پروژه جدید، مدیریت وابستگی‌ها و ارتقاء آن را نیز پوشش داده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استفاده از دستورات yarn، به مستندات رسمی Yarn CLI مراجعه کنید.